Dusmanul din farfurie!

 

Daca in penultimul articol am vorbit despre cum functioneaza organismul cand vine vorba de mancare (kcal), acum vreau sa vorbim putin despre caloriile care provin din carbohidrati! Ei sunt principala sursa de energie pentru creier, inima, sistem nervos si muschi, dar totodata sunt si sursa principala a celor mai intalnite boli ale zilelor noastre (obezitate, diabet zaharat, boli cardiovasculare etc). Sunt doua categorii de carbohidrati:

  1.  – simpli (rai)
  2.  – complecsi (buni).

Sa vorbim putin despre fiecare:

  • Carbohidratii simpli  (principala cauza a obezitatii)  care sunt asimilati de corp cu usurinta si furnizeaza energie organismului imediat, avand dezavantajul de fi consumata (energia) la fel de repede pe cat este obtinuta sau, mai rau, daca sunt consumati in exces, pot fi transformati in grasime si depozitati (in tesutul adipos subcutanat si grasimea din jurul organelor, numita si grasime viscerala- cauza principala a bolillor mentionate mai sus); de asemenea sunt foarte saraci in vitamine, minerale si fibre. Iti dau un “bust” de energie care scade foarte repede, dupa care te vei simti obosit si infometat. Acestia au un indice glicemic foarte mare, crescand rapid nivelul de insulina. Nu pot fi exclusi in totalitate din alimentatie, dar recomand consumul lor cu foarte mare moderatie, punand accent pe cei complecsi. Inainte sa vorbim despre corbohidratii buni o sa dau cateva exemple de carbohidrati simpli: cel mai rau este ZAHARUL (pe care il gasesti in aproape orice aliment semipreparat), produse de patiserie, sucuri, paine alba, paste fainoase, dulciuri etc.

Acum sa vorbim putin si despre cei BUNI:      

  • Carbohidratii complecsi sunt cei de care corpul tau are cea mai mare nevoie, cei care iti furnizeaza energia necesara pentru orice activitate, cei pe care ii poti manca si atunci cand urmezi o dieta pentru slabit, cei pe care trebuie sa ii incluzi zilnic in alimentatia ta. Datorita indicelui glicemic mic, procesul de digestie si asimilare se face treptat, asadar energia este eliberata putin cate putin, simtindu-te plin de energie pe tot parcursul zilei si tinandu-ti pofta de mancare in limite normale. De asemenea, sunt foarte bogati in nutrienti si fibre care ajuta la digestia rapida a alimentelor si contribuie la diminuarea riscului de diabet. Bineinteles, consumati in exces si acestia dauneaza sanatatii. Alimentele care fac parte din aceasta categorie sunt: cereale integrale, orez brun, paine integrala, paste integrale, cartof dulce, fructe, legume.

Cateva sfaturi pe care ti le spun din experienta mea si pe care le urmez aproape zilnic:

  • incep-ti micul dejun cu o portie de cereale integrale pentru a te simti plin de energie pe tot parcursul zilei
  • inlocuieste cartofii simpli cu cei dulci
  • mananca cate un fruct pe post de gustarea dintre mese
  • profita din cand in cand de cate o prajiturica/felie de pizza/bucatica de ciocolata (la urma urmei SUNTEM OAMENI)
  • FA SPORT minim de trei ori pe saptamana.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     Spor(t), echilibru in tot ce faci si o zi minunata iti doresc, cititorule!