”YOUR BODY IS A REFLEXION OF YOUR LIFESTYLE”

O expresie cat se poate de adevarata. Obiceiurile tale de zi cu zi, in ceea ce tine de alimentatie, sport, viata sanatoasa sunt reliefate in felul cum arati. Crede-ma ca nu vorbesc aiurea!!! In cele ce urmeaza o sa iti explic cum functioneaza corpul omenesc cand vine vorba de mancare (calorii):

METABOLISMUL BAZAL este cantitatea de calorii consumata de corpul uman, in stare de repaus total, pentru a ne mentine in viata. El este influentat de mai multi factori:

varsta: o data cu inaintarea in varsta el incetineste din a arde calorii

– sex: barbatii avand o masa musculara mai dezvoltata decat femeile ard mai multe calorii

– nivel de activitate: exercitiile ajuta la marirea ratei metabolice prin activarea masei musculare

– dietele drastice: aici ma refer la dietele prin infometare, sunt cele cu efecte devastatoare asupra metabolismului!!!

– greutatea: diferenta o face masa musculara sau tesutul adipos, cu cat mai multa masa musculara cu atat metabolismul tau este mai ridicat; pe partea opusa este tesutul adipos cel care incetineste rata metabolica.

Plecand de la informatia de mai sus, pot sa iti spun ca numarul caloriile consumate de METABOLISMUL BAZAL il aduni cu numarul caloriilor care provin din activitatea ta zilnica (sport,mers pe jos,munca), iar suma obtinuta este numarul aproximativ de calorii de care ai nevoie intro zi. Gasesti mai jos o formula de calcul a ratei metabolice pentru ambele sexe:

  • barbati: BMR=66+(13.7 x greutatea in kg) + (5 x inaltimea in cm) – (6.67 x varsta in ani)

Ex: Barbat –  80 kg, 175 cm inaltime, 35 ani: BMR = 66 +(13.7 x 80)+ (5 x 175) – (6.67 x 35)= 66 + 1096 + 875 – 233.45 = 1803.55 kcal

  • femei: BMR = 655 + (9.6 x greutatea in kg) + (1.8 x  inaltimea in cm) – (4.7 x varsta in ani)

Ex: Femeie – 60 kg, 165 cm inaltime, 35 ani: BMR = 655 + (9.6 x 60) + (1.8 x 160) – (4.7 x 35)= 655 + 576 + 288 – 164.5 = 1354.5 Kcal

La numarul caloriilor de mai sus adaugi cele consumate prin activitatea ta zilnica si astfel vei afla totalul kcal necesare pentru a te mentine la o greutate constanta. In functie de aceasta exista urmatoarele categorii:

  • sedentarism (activitate fizica minima, munca la birou) = BMR x 1.2
  • activitate usoara (sport foarte rar, exercitii usoare) = BMR x 1.375
  • activitate medie (sport, 3-4 antrenamente pe saptamana) = BMR x 1.55
  • activitate multa (sport zilnic) = BMR x 1.725
  • activitate extrema (2 antrenamente / zi, antrenamente de anduranta, maraton) = RMB x 1.9.

Avand aceste informatii, poti jongla cu numarul de kcal in functie de obiectivul tau:

  • pierdere in greutate – numarul kcal ingerate intr-o zi trebuie sa fie sub totalul kcal de care ai nevoie pentru a te mentine la greutatea actuala;
  • crestere in greutate – kcal ingerate trebuie sa depaseasca numarul celor necesare pentru a te mentine la greutatea actuala.

In concluzie, totul depinde de un echilibru pe care il stabilesti tu intre ce mananci si activitatea ta fizica. Un alt aspect important pe care o sa il dezbatem intr-un viitor articol este calitatea si complexitatea alimentelor pe care le consumam.

Spor in toate si o saptamana minunata iti doresc, cititorule!